زندگی در نزدیکی رستوران های junk food می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد

12 اکتبر 2018- تحقیقات نشان می دهد احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی که در نزدیکی رستورانهای بیرون بر، کافه ها و رستورانهای فست فود زندگی می کنند، 11 درصد بیشتر است. دانشمندان در این مطالعه خواستار بهبود الگوی "بهداشت عمومی" بمنظور سالم تر شدن شهرها و اطمینان از اثربخشی مداخلاتی شدند که برای رفع عدم تعادل بهداشتی ناشی از رستوران های فست فود بوجود می آید.
این یافته ها تنها بیانگر وجود ارتباط بین نزدیکی به رستورانهای فست فود و خطر دیابت نوع 2 است، اما این یافته ها نتایج مطالعات قبلی در مورد نزدیکی به فروشگاه های فست فود بعنوان عامل خطری برای چاقی و دیابت نوع 2 را تایید می کند.
در این مطالعه که بزرگترین مطالعه ی انجام شده با تمرکز بر دیابت نوع 2 و قرار گرفتن در معرض غذا های آماده است،350 هزارمرد و زن از سراسر انگلستان که محل سکونت آنها در نزدیکی فروشگاه های عرضه ی  junk food بود، ارزیابی شدند.
خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی که در مکانهایی با تراکم بالاتر از فروشگاه های غذاهای آماده زندگی می کردند، نسبت به افرادی که در خیابان هایی زندگی می کردند که بیش از 1 کیلومتر از فروشگاه های فست فود فاصله داشتند، 11 درصد بیشتر بود.
نویسندگان می گویند: این نتایج پیامهای مهمی برای سلامت عمومی دارد و زمینه را برای تغییر از یک مدل منحصرا اقتصادی به یک مدل اقتصادی تامین کننده ی سلامت عمومی برای دسترسی به غذای سالم و مصرف مواد غذایی سالم، فراهم می سازد.
سیاست های ملی باید صنایع غذایی را به تبدیل منوهای غذایی ناسالم به غذاهای سالم تشویق و تحریک کند.
دکترChinmoy Sarkar، نویسنده ی اصلی این مقاله، افزود: ما باید از یک مدل صرفا اقتصادی به سمت یک مدل اقتصادی با تمرکز بیشتر بر حفظ بهداشت عمومی حرکت کنیم.
دولت اخیرا پیشنهاد کرده است که تمام رستوران ها، محتوای کالری غذاها خود را در منوها به منظور کمک به مشتریان برای تصمیم گیری و انتخاب گزینه های غذایی سالمتر، درج کنند.
یافته های این تحقیق در مجله ی Lancet Planetary Health منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/living-near-junk-food-restaurants-could-increase-type-2-diabetes-risk-94805965.html